بیوگرافی جوزف شوگرمن را در گرداب جذب بخوانید. او یک مهندس برق آمریکایی و یک نوآور و مبتکر در زمینه بازاریابی است که در حیطه کاری خود بسیار موفق عمل کرده است.
تا حالا به این مسئله دقت کردهاید، وسائل و ابزارهای جدیدی که برای اولین بار عرضه میشوند را چه کسی معرفی میکند؟ یا ایدههای چه کسی باعث جلب توجه ما به یک محصول میشود؟ به احتمال زیاد جواب این سؤالات مثبت نیست. همیشه توجه و تحسین ما به سمت طراحان این محصولات است و به دنبال آفرینندهی وسائل جدید و نوآورانه هستیم و از کسی که آن را به ما معرفی کرده، غافل میشویم. در این مقاله با یکی از افراد موفق و سرشناس در بازاریابی آشنا میشویم که بسیاری ابزار شناختهشده را برای اولین بار به بازار عرضه کرده است،با ما همراه باشید.
خواندن این بیوگرافی هم می تواند برای شما جذاب باشد: بیوگرافی پیتر ثیل سرمایه گذار خطرپذیر
آشنایی با جوزف شوگرمن
جوزف شوگرمن که بیشتر او را با نام مخفف جو شوگرمن میشناسند از آمریکاییهای موفق است. او یک مهندس برق، مبتکر مارکتینگ و بازاریابی و همچنین بنیانگذار و مدیرعامل مجموعه “جیاس اند ای” (JS&A Group) است. شوگرمن با بازاریابی مستقیم توانست اولین ماشینحساب جیبی دنیا را معرفی کرده و به فروش برساند. همچنین شوگرمن با تکنیکهای بازاریابی حرفهای خود، توانست تلفن بیسیم و ساعتهای دیجیتالی را به عموم مردم بشناساند. در سال ۱۹۸۶، شرکت شوگرمن تمرکز حوزه کاری خود را از وسائل الکترونیکی برداشته و به بازاریابی و فروش محصولات در حوزه سلامتی، ورزش و عینکهای آفتابی روی آورد.
در سال ۱۹۹۰ این شرکت بیشتر تمرکز خود را روی فروش مستقیم پستی، آگهیهای سفارش پستی، کاتالوگها و تبلیغات تلویزیونیِ عینکهای بلوبلاکر (BluBlocker) گذاشت. سال ۱۹۷۸ شرکت شوگرمن یک ماشین شطرنج را به دنیا معرفی کرد که در ادامه میبینیم چگونه قهرمانان شطرنج دنیا را به چالش کشید. جو شوگرمن یک بازاریاب حرفهای است که آگهیهای خود را بعضاً در وال استریت ژورنال، مجله پلی بوی (Playboy)، نیویورکر (New Yorker) و سایر انتشارات مل آمریکا چاپ میکند. تبلیغات او اکثراً بخاطر رک گوییهایش معروف میشود.
شوگرمن در یکی از تبلیغات خود که مربوط به یک رادیو جیبی کوچک بود که میشد به گردن آویزان کرد، آن را وسیلهای برای شنیدن صدا از طریق استخوانها معرفی کرد. او که بیشتر تمرکز خود را روی معرفی و تبلیغ ژنراتورهای یونی، ساعتهای دیجیتالی، ماشین حسابهای جیبی و بازیهای کامپیوتری و وسایلی از این دست گذاشته، فروش خوبی را هم برای تولیدکنندگان و فروشندگان این وسایل به ارمغان آورده است. شرکت JS&A تحت مدیریت شوگرمن، طی هشت سال کار، ۱۲ میلیون دلار درآمد داشته و ۷۰ نفر را به استخدام این شرکت درآورده است. که خب برای یک شرکت بازاریابی درآمد قابل توجهی به شمار میرود.
جو شوگرمن و چالش کارپوف
جوزف شوگرمن که بسیار ریسکپذیر و اهل به چالش کشیدن و به چالش کشیدهشدن بود و بیشتر از همین راه در کار بازاریابی برای محصولات استفاده میکرد، ماشین شطرنجMk I را هم از همین راه و با همین شگرد معرفی کرد. شوگرمن با همین استراتژی برای تبلیغات، با وجود اینکه این ماشین زیاد هم قوی نبود، قهرمان شطرنج دنیا، آناتولی کارپوف را به یک چالش دعوت کرد تا در تبلیغ این ماشین شطرنج همراه آنها باشد. پیشنهاد شرکت شوگرمن برای کارپوف، پرداخت ۵۰ هزار دلار پول و سهمی از فروش هر دستگاه بود.
کارپوف در ابتدا این پیشنهاد را نپذیرفت اما بعداً قبول کرد که در این کار از شوگرمن پشتیبانی کند و جیاس اند ای (JS&A) هزینههای زیادی در تبلیغ این ماشین متقبل شد. به هر حال، مسابقه با یک ماشین، برای خود کارپوف هم جذاب بود و میخواست با این کار، تواناییهایش را هم به چالش بکشد. شوگرمن طی مقالهای با تیتر “چالش شوروی” و با یک توضیح مختصر در قالب این سوال که؛ آیا یک کامپیوتر شطرنج آمریکایی، میتواند قهرمان شطرنج شوروی را شکست دهد؟، میخواست این چالش را معرفی کند.
در واقع شوگرمن با ایجاد یک مقایسه و رویارویی بین تکنولوژی عصر آمریکا و شوروی، روی روان و ذهن مردم تأثیر گذاشته و به این شکل توجهات را به سمت این ماشین جلب میکرد. در همین حین اما شریک کاری جوزف، با کارپوف صحبتهای اولیه را برای قانع کردن او در پذیرفتن این همکاری انجام داده بود. شاید قبل از آنها چندین نفر این کار را در معرفی کالاها و بازاریابی و عرضه محصولات انجام داده باشند، اما به دلیل عدم موفقیت، نتوانستند مانند شوگرمن معروف شوند. اهمیت بازاریابی و چگونگی معرفی کالاها در دنیای امروز برای همه مشخص شده و همین باعث ایجاد رقابت شدید بین افراد میشود.
اتهامات وارد شده به جو شوگرمن
در سال ۱۹۷۹، شرکت JS&A چندان در کارش موفق نبود و درآمد زیادی نداشت. فروشها نزدیک به ۲ میلیون دلار بود و تنها ۱۰ نفر در لیست کارمندان باقی مانده بودند. دلیلی که کمپانی برای این شکست پیدا کرد، این بود که شوگرمن محصول متفاوتی برای تبلیغ و فروش پیدا کرده بود، محصولی که لزوماً درآمدی برای شرکت به ارمغان نمیآورد و کمی با مذهب آمیخته شده بود. این محصول خودش است و ماموریت او، آزاد کردن سیستم اقتصادی آزاد، از چنگال دولت است. در اوایل سال ۱۹۷۹، دفتر منطقهای کمیسیون تجارت فدرال شیکاگو (Chicago regional office of the Federal Trade Commission) از شرکت JS&A برای بررسی چند شکایت مصرفکننده بازدید کرد.
چیزی که از چهار سال پیش اتفاق افتاد یک داستان طولانی است: شوگرمن روش خود، و FTC روش دیگری دارد. این آژانس مدعی است، مدارکی پیدا کرده که شرکت شوگرمن، قوانین مربوط به فروشهای سفارشی را نقض کرده است. این آژانس پیشنهاد کرد که JS&A جریمه ۱۰۰ هزار دلاری را پرداخت کند و سپس مقدار آن را به ۲۷۵ هزار دلار رساند و در نهایت حدود ۷۵ هزار دلار درخواست کرد. بنابراین شوگرمن تصمیم گرفت یا این جریمه را بپردازد و همکاری با این آژانس ادامه دهد، یا این همکاری را قطع کند.
در اولین اقدام، طی یک دفاعیه ۵۰۰ کلمهای، مقامات آژانس FTC را متهم به اخاذی از او و تحت پیگرد قرار دادنش فقط بخاطر ارتقای جایگاه خودشان شد و از خود و همکارانش چهرهای مظلوم و قربانی ارائه داد. او همچنین با اشارهای کنایه آمیز به آژانس، میگوید که، فکر میکرده این قوانین برای جلوگیری از سواستفاده شرکتهای سودجو استفاده میشود، اما ناقضان واقعی، از آن فرار میکنند و شرکتی مورد احترام و مشهور مانند شرکت JS&A که مالیاتش را میپردازد و به اقتصاد آزاد کشور کمک میکند، باید از بین برود.
جمع بندی
در این مقاله با بیوگرافی جوزف شوگرمن، مهندس برق و مبتکر دنیای بازاریابی آشنا شدید. با خواندن زندگینامه افراد موفق میتوانید با باورها و راه های موفقیت آن ها بیشتر آشنا شوید. با خرید کتاب بیوگرافی افراد موفق و ثروتمند جهان از کتاب صوتی می توانید با موفقیت ها، دستاوردها، باورهای آن ها بیشتر آشنا شوید و از آن ها در جهت رسیدن به اهداف تان استفاده کنید.
- ۹۹/۰۶/۲۳